Selasa, 19 April 2011

Tetiba pulak datang, apalagi typelah!

Aku suka berimaginasi. Sebab tu, aku suka baca novel! ehh.. silap! Aku suka baca novel, sebab tu aku suka berimaginasi. hahaha.. Korang nak tau tak, kenapa best gilerr bila baca novel?

Sebabnye, bile kite baca novel, kita dapat berimaginasi. Bila kite berimaginasi, kita dapat berangan-angan, dan bila kita berangan-angan, kita dapat berada dalam dunia kita sendiri. (ntah btol ke tidak??)
Kedua, bila kita baca novel, kita dapat membayangkan watak cerita novel tu. Mesti korang tak paham kan? Camni, contohnye lah kan, aku ada baca satu novel ni. Contoh watak die nama Iman. Pastu die cakaplah yang Iman ni, cantik,comel,kelakar,periang.. So, bagi menarikkan lagi cerita yang aku baca ni, aku akan membayangkan seorang perempuan yang karakter die macam tu. Walaupun aku tak kenal perempuan tu.
Camne aku bayangkan perempuan tu? Camni, hari tu, aku ada tersempak ngan seorang kakak ni kat shopping complex. Kakak ni, damn cute! Jadi, secara tak langsung, aku jadikanlah kakak ni watak tu.. Mungkin aku ni memutar belitkan cerita, sampaikan, aku pun tak paham ape yang aku cuba ceritakan...

Pastu, tabiat aku bila aku dah baca novel ni, aku mesti suka baca sorang-sorang kat dalam bilik. Pastu,aku kunci bilik tu. Sampaikan ibu ngan ayah aku bengang ngan aku sebab selalu sangat kunci pintu.. hehehe

Lagi satu, bila aku baca novel, mesti banyak kerja aku yang tertunggak! Aku kalau dah baca novel ni, mesti tak ingat benda lain dah! Kalau boleh , beli hari tu, hari tu jugaklah nak habiskan baca. GILA betol!! Ibu selalu cakap cmni

"kamu ni long, bila dah baca novel, tak ingat benda lain dah! ish3!''

Aku hanya tersengih macam kerang wangi.. Nak buat macam mana, dah anak ibu sorang ni sejak azali lagi perangai macam ni. Tapi, ikut sape? Ibu jugakkan.. Ibu aku pun suka baca novel. like mother,like daughter... Tapi, ibu suka baca novel inggeris. Aku suka baca novel melayu. Itu yang tak best tu! Ibu selalu cakap suruh aku baca novel inggeris sebab dapat memantapkan lagi bahasa inggeris aku. Tapi, aku still baca novel melayu lagi. Aku cakap, kalau baca novel melayu pun boleh membantu kita bila buat karangan. Itu yang aku cakaplah, tapi bila dalam exam  Mac lepas, bahasa melayu aku tak dapat score jugak! Hampehh!! Bahasa inggeris pulak dapat score.. ADUYAI!!

Tapikan, benefit jugak kalau ibu baca novel melayu, boleh aku share. Tak payahlah aku kumpul duit nak beli novel. Jimat beb! hehehe..

Tiada ulasan: