Isnin, 11 Julai 2011

reaksi ketika membeli..

Hachumm!! Hachumm!  Hachumm!! Hmm..! Ni sudah mula terbersin ni. Jauhkanlah aku daripada demam. Amin. Dahlah aku ni jenis anti-ubat. Aku tak rela nak makan ubat2  dengan pil. Tak rela! Huhu..
Ni, aku nak tanya. Korang suka tak membeli? Pantang nampak barang yang korang suka, mesti sambar cepat-cepat. Ala-ala kucing hilang anak,pastu jumpa balik. Hehe. Barang apa yang boleh buat gadis-gadis jadi gila/tak tentu arah? Alat-alat kosmetik? Gincu, pemerah pipi, tak pun pembayang mata. Ataupun baju dan maxi skirt yang up-to-date.  Shawl-shawl yang meriah? Lilit sana, lilit sini ala-ala Hana Tajima? Novel?? Huu.. samalah kita. Give me 20! *kalau tak cukup jari, campur sekali jari kaki*
POPULAR? MPH? Fuh. Kedai-kedai ni telah berjaya membuat aku jadi terlebih dos menggedik. Kalau tengah time durian runtuh, alamatnya novel yang dibawa keluar. Kalau tengah pokai, lalu-lalang je kat depan kedai buku ni.*buat catwalk.hehe* Takpun, sekadar cuci-cuci mata tengok novel-novel yang terbaru.
Biasanya, aku akan survey dulu novel2 terbaru dekat facebook page, “ Kelab Peminat Novel “. Page ni akan post novel2 terbaru disertakan dengan sinopsisnya sekali. selain daripada alternatif ni, aku akan pegike keda buku tu, dan baca sinopsis dekat belakang buku. Cover-cover yang telah menarik perhatian aku, akan ku capai. Nasiblah. Hehe.Kalau time2 tengah pokai, alamatnya kirim salam sajalah. Biasalah, student macam aku ni harapkan duit tabung ataupun duit saku saja.
Ekspresi atau reaksi aku? Mula-mula, pergi ke kedai tayar. Tanya dekat abang tu, novel ada jual tak bang? Siap sedialah engkau dengan penampar yang akan diberikan! Haha. Kejam betul! Flashback balik.. Mula-mula aku pergi dekat kedai buku. Ligatlah jari-jari aku memilih novel. Jari tunjuk novel A. Tangan capai novel B. *jari aku ala-ala witch gitu*
Aku akan membaca sinopsis buku-buku yang menarik. Aku suka buku yang kelakar. Aku suka juga buku yang sedih. Meleleh air mata aku bila baca karya Siti Rosmizah. Memang gila-gila punya sedih lah. Biasanya bila baca novel yang sedih, aku akan duduk kat dalam bilik sorang-soarang. KUNCI pintu. Kalau tak kunci karang, adik-adik main redah aje masuk. Pastu mengekek ketawa tengok kakakk dia menangis. Kurang asam jawa Extra betullah! Orang tengah feel baik punya, dia menganggu ketenteraman imagnasi aku dengan ketawa yang sumbang dia tu! Hish. Terus hilang mood nak baca.
Aku akan capai novel yang mempunyai kulit yang menarik. Selepas tu, baca sinopsis. Aku tak suka baca sinopsis yang pendek. Bak kata omputih, “ Don’t judge a book by its cover ”. Selepas selesai memilih, kaunter cashier adalah destinasi yang seterusnya. Sebelum tu, aku akan congak dulu harga novel. Mana tahu kot tak cukup ke, tak ke naya tu?
Time membayar adalah part yang paling aku tak suka. Kenapa? Sebabnya, aku akan mengiggil bila pegang duit tu. Aku tak boleh ada orang kat beratur kat belakang aku. Mesti rasa nervous semacam. *bukan sebab aku kedekut!*Contohnyalah harga buku tu RM 20.10. Kalau time aku tengah gabra, aku akan bagi RM 21.00. Padahal, dalam dompet aku ada duit 10 sen. Saja je nak bagi beratkan beg dompet tu dengan duit syiling. Hehe..
Bila habis bayar, aku rasa lega sangat! Habis sudah hilang beban! Hehe..

Tiada ulasan: