Ahad, 11 September 2011

Raya 2011

Assalamualaikum!

Dah cukup beraya dah? Tak cukup lagi? Aikk! Takkan sebulan pun tak cukup lagi. *samelah ngan orang yang bertanya tu. Aku pun lepas ni nak gi beraya jugak. Nak kumpul duit RM 1 dalam sampul surat. Walaupun hakikatnya, aku boleh dikategorikan  tak layak nak menadah tangan meminta  duit raya! HUHU

Amacam raya tahun ni? Best? Wah, Wah! Beraya sakan ye? Duit raya dah dapat kumpul berapa dah, adik-adik? Mesti banyak kan? Belanja la sikit. Jangan kedekut sangat. Tak kemananya duit tu, kalau bukan ke poket Fathin Nur Syakirah. kan? kan? HEHE

Banyak lah soalan nak tanya. Tapi, disebabkan takut tangan nanti hilang kelincahannya (tak sure ada ke tak ayat ni dalam kamus dewan edisi kelima. sebab aku ambil dalam kamus dewan bahasa edisi ke 100.) , aku buat point ajelah!

  • Duit raya ada berapa? (soalan yang biasa ditanya)
  • Kuih raya berapa jenis? Buat ke tunjuk aje?
  • Baju berapa pasang? Jahit sendiri, tempah, atau siap beli?
  • Baju raya corak dan warna ape? (teringat aku dalam cite Raya Tak Jadi! Dari baju, kain langsir, ke cadar.. satu pattern jer. Jimat lah katekan.)
  • Raya tahun ni best ke tak?
  • Puasa penuh?? Kalau tak penuh, alamatnya raya pun janganlah penuh sampai sebulan.. Dan, jangan buat-buat lupa untuk mengganti!
  • Apa aktiviti yang korang buat waktu raya ni?
  • Apa juadah Hari Raya?
  • Tolong tak mak korang layan tetamu? Ke korang jadi tetamu jugak?
  • Ada tolong mak korang bagi duit raya kat tetamu tak? *ada tercilok duit raya tu tak? HEHE
  • Mercun berapa kotak?
  • Habis modal nak tanya?
Raya tahun ni best ke tak? Jawapan aku bestlah jugak.. Frust tahun ni! Ayah boikot , tak nak beli MERCUN!!!

Aku : Ayah nak beli satu benda boleh?
Ayah : Satu je? Tak nak banyak? Benda apa?
Aku : Mercu......
Ayah : Tak boleh!
Aku : n..
Aku : Alah!
Ayah : Nope! Nope! Membako duit tau tak?
Aku : Mercun Pop-Pop pun tak boleh?
Ayah : T.A.K. B.O.L.E.H
Aku : Bunga api besi?
Ayah : T.A.K. B.O.L.E.H
Aku :  Bunga api warna merah pun, takkan tak boleh kot?
Ayah : Enggak bisa!
Aku : Kalau camtu,  orang nak beli bunga mawar ngan lighter lah! Mawarkan warna merah. Pastu kita bakar ngan ligter. Jadi bunga api merah.
Ayah : Apakah...??!!
Aku : Hanya mampu untuk menunjukkan PEACE!

____________________________________________________________

Aku : Mamat, kau tak boring ke? Tak de mercunlah!
Irfan : Takpe, orang boleh mintak kat Naim ngan Aiman
Aku : Kalau cmtu, bak sini bola Nike kau tu?
Irfan : Nak buat apa? Nahee.. Nahee.. (Tak boleh) Selagi orang tak rasmikan bola tu, tak da sesiapa boleh sentuh!
Aku : Alaa!! Duit raya kau bukan ke banyak? Beli lah satu lagi. Kaklong nak bako bola kau tu. Sekali dia meletup, bukan ke gempak? Sebijik cam mercun bola!
Irfan : Lagi gempak kalau kepala kaklong benjol kena baling ngan bola orang ni!
Aku : Nak bergurau sikit pun tak boleh!

__________ Direka oleh Mak Limah a.k.a Fathin (bagi sesiapa yang tau)_______

Raya tahun ni aktiviti kitaorang berbeza. Kitaorang main perang buah getah aje. Petang tu gi hutan ramai-ramai  cari buah getah (dua kumpulan). Kumpulan aku, iaitu kumpulan Profesional ('Pro' lah sangat!) and kumpulan budak lelaki! Aku, Iffah , Asma' kitaorang  berperang sampai dapat kena kat orang yang ditarget. Mula-mula, aku kontrol ayu. Baling pun slow-slow aje. Yelah dah besarkan, ada ke patut dok terkinja-kinja baling buah getah tu? Makin aku slow, makin banyak buah getah kena kat aku. Memang tak boleh jadi! Last-last, aku baling itu buah getah, sambil melompat sambil menjerit! HOHO


 Berperang punya berperang ,sampai benjol sebelahlah kepala aku dan bibir terpecah sikit. No hal punyalah! Aku kan kuat cam Gorilla! (???)  Tahun lepas, tak dapat nak enjoy sangat sebab minggu kedua lepas raya, ada exam. Tahun ni pun sepatutnya, tak de aktiviti nak buat. Ni pun main hari raya ketiga. Yang perempuan dok rumah ,  buat kontrak air. Yang laki, pegi beraya kumpul duit raya? Ada ke patut?

Yang aku tak boleh lupa, time kitaorang main bunga api. Bunga api ada lah dalam sekotak. Pastu, entah macam mana, api bunga api (???) aku tepercik kat seikat bunga api tu. Mula2 satu bunga api terbakar. Last-last, semuanya berjangkit. Membazir aje bunga api tu.  Bila semua orang pandang aku, HEHE. Buat don't know ajelah!




Tema Raya tahun ni. Oren Coklat Tanah.









4 ulasan:

iffah berkata...

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!! bibir dah sihat sepenuhnya belum?(gilak la kalu belum..saje nak tanye) oit ikan pasai pa tarok gambar waktu kite...???

Syakirah berkata...

@Iffah : Perli orang ye? bibr sudah sihat maa.. Saja-saja tak bleh ka? hehe.. cute ape!

iffah berkata...

eh mane ade! sa je tanye... malu kot!! cam sombong jep tak nak pandang camera! :)

Syakirah berkata...

iffah, tak de maknenye malu. comellah! ala, mungkin waktu tu banyak sangat kamera yang nak di pandang, jadi.. tak terpandanglah kamera yang sedang menangkap gambar itu.